ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Przedszkole Nr 3 w Lubsku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ogólne informacje

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Ogólne informacje o przedszkolu

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-02-15 14:31:46 przez Anna Orzechowska

Akapit nr - brak tytułu

Przedszkole Nr 3 w Lubsku powołane zostało na podstawie orzeczenia organizacyjnego Nr 4/75. Pierwsza siedziba placówki znajdowała się przy ul. XX-Lecia 16a.
Od 1981 roku do chwili obecnej funkcjonuje w budynku przy ulicy Baśniowej 1.
 
Przedszkole działa w oparciu o statut zatwierdzony przez radę pedagogiczną oraz arkusz organizacji przedszkola zatwierdzany rokrocznie przez organ prowadzący.
Dochodami własnymi placówki są opłaty za dodatkowe godziny opiekuńcze oraz opłaty za wyżywienie dzieci.
 
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
 
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego .
 
2. Celem wychowania przedszkolnego jest:
  • wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
  • budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe;
  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
  • rozwijanie umiejętności społecznych dzieci , które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
  • stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
  • troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
  • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
  • wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
  • przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.
3. Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach:
  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci : porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawach i sytuacjach zadaniowych;
  • kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku;
  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
  • wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
  • wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
  • wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych;
  • wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
  • wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
  • wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
  • wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
  • pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
  • wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
  • kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
  • wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
  • przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
4. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym:
  • co najmniej jedną piątą czasu przeznaczyć należy na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
  • co najmniej jedną piątą czasu ( w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu) , dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku , w parku itp. ( organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze itd.);
  • najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
  • pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować ( w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
 
DODATKOWE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
 
Przedszkole Nr 3 w Lubsku jest jedną z czterech tego typu w mieście. Położone jest na pięknie usytuowanej i zagospodarowanej działce, w bezpiecznej i atrakcyjnej dla dzieci okolicy. W pobliżu znajduje się duże osiedle mieszkaniowe, rozległy park, hala sportowo- widowiskowa , stadiony sportowe, centrum miasta, gimnazjum i szkoła podstawowa , do której uczęszcza większość naszych absolwentów.
W przedszkolu szczególną uwagę zwraca się na rozwój zawodowy nauczycieli. Dokształcająca się i doskonaląca kadra pedagogiczna ma ogromny wpływ na proces zmian. Jej efektem są realizowane innowacje pedagogiczne oraz programy autorskie. Stosowane są również nowoczesne metody i formy wykorzystywane w pracy z dziećmi i współpracy z dorosłymi.
 
Należą do nich:
 
Metody wspomagające rozwój dziecka:
 
  1. zabawy w kręgu , czyli stymulacja integracyjna;
  2. metody rozwijające świadomość ciała Weroniki Sherborn’e;
  3. zabawy paluszkowe, wierszyki- masażyki;
  4. kinezjologia edukacyjna P. Dennisona ( gimnastyka mózgu);
  5. Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
 
Metody rozwijające aktywność dziecka:
 
  1. pedagogika zabawy;
  2. muzykoterapia;
  3. metoda A. I M. Kniessów;
  4. metoda K. Orffa;
  5. zabawy grafomotoryczne;
  6. drama;
  7. zabawy rytmiczne
  8. techniki plastyczne;
  9. zabawy badawcze.
 
Alternatywne metody nauki czytania:
 
  1. „Wprowadzenie dziecka w świat pisma „ – Ireny Majchrzak;
  2. „ Naturalna Nauka Języka” – Elżbiety Czerwińskiej;
  3. „ Wprowadzenie dziecka w świat liter i głosek” – Bronisława Rocławskiego
  4. „ Metoda Dobrego Startu” – Marty Bogdanowicz.
Zaletą przedstawionych metod jest fakt, że nie ograniczają one wieku, w jakim dziecko może rozpocząć naukę czytania i z powodzeniem mogą być stosowane w pracy z dziećmi 3,4- letnimi.
 
Ważną rolę w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym odgrywają techniki i ćwiczenia relaksacyjne.
 
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

Rodzina i przedszkole to dwa środowiska wychowawcze , które w sposób szczególny oddziałują na dziecko. Skuteczność tego oddziaływania uwarunkowana jest wzajemnym i ścisłym współdziałaniem i dostrzeżeniem w rodzicach przyjaciół i współpartnerów w wychowaniu dziecka.
 
 Dobrze zorganizowana współpraca z rodzicami przynosi korzyści każdej placówce oświatowej. Udział rodziców w działalności przedszkola pozwala im zrozumieć zasady jego funkcjonowania, problemy, specyfikę. Rodzice nie postrzegają siebie, jak „ niechcianych petentów”, lecz jak cennych partnerów.
 
Tak traktowani rodzice mają przyjazny stosunek do przedszkola , czują się współodpowiedzialni za jego funkcjonowanie, nie żałują czasu i środków na polepszenie i uatrakcyjnienie jego działalności.
Nowoczesna placówka dostrzega również potrzebę uznania rodziców za równorzędnych partnerów w kierowaniu procesem wychowawczym. Stąd niezmiernie ważnym jest integrowanie z rodzicami zabiegów wychowawczych.
 
Wobec rodziców nasze przedszkole pełni rolę wspomagającą i integrującą zabiegi wychowawcze poprzez:
  1. dostarczanie wiedzy pedagogicznej i uwrażliwianie na potrzeby i możliwości dziecka;
  2. informowanie na bieżąco o jego postępach, wskazując osiągnięcia , powodzenia, podejmowane próby działania;
  3. uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu i w domu.
Współpraca z rodzicami przybiera następujące formy:
  1. rodzice mają do przedszkola wstęp w każdym momencie, gdy uznają to za stosowne;
  2. bezpośrednie kontakty nauczycieli z rodzicami podczas przyprowadzania i odbioru dzieci;
  3. współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
  4. udzielanie informacji o postępach lub trudnościach dziecka, pomoc w rozwiązywaniu ewentualnych problemów wychowawczych, wspólne ustalanie sposobu postępowania;
  5. udział rodziców w spotkaniach integracyjnych prowadzonych metodami aktywnymi według planów współpracy w każdym oddziale wiekowym;
  6. pomoc rodziców w przygotowywaniu imprez, uroczystości przedszkolnych oraz wyjazdów okolicznościowych dzieci;
  7. możliwość uzyskania indywidualnej porady lub spotkań o charakterze terapeutycznym w przypadku zgłoszenia takiej potrzeby przez rodziców;
  8. uczestniczenie rodziców w zebraniach edukacyjno- warsztatowych, spotkaniach odbywających się z udziałem nauczycieli i specjalistów.
 
Przedszkole ma opracowane i z sukcesem wdrażane programy działalności wychowawczej w zakresie adaptacji dzieci do warunków przedszkolnych i szkolnych, dobrego zachowania się dzieci w przedszkolu oraz prorodzinny.
Etapy i formy współpracy między dorosłymi w przedszkolu:
  • badanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola;
  • ustalanie zasad kontaktu i współpracy;
  • rozmowy z rodzicami;
  • pedagogizacja rodziców;
  • codzienny kontakt z przedszkolem;
  • spotkania integracyjne prowadzone metodami aktywnymi;
  • zebrania organizacyjne;
  • kontakty i spotkania indywidualne;
  • dobrze funkcjonujący system wymiany informacji.
Przedszkole oprócz dobrze zorganizowanej współpracy z rodzicami posiada wiele placówek partnerskich w środowisku lokalnym.
Są to:
  • szkoły podstawowe 1,2,3, - prezentacje małych form scenicznych, uczestnictwo w pasowaniu uczniów klas I, cykl spotkań dzieci 6-letnich ze Szkołą Podstawową Nr 2;
  • gimnazja – współpraca w realizacji wspólnych projektów edukacyjnych;
  • szkoły średnie – współpraca w zakresie realizacji projektów zdrowotnych i edukacyjnych ;
  • Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Lubsko – uczestnictwo dzieci w zajęciach bibliotecznych, korzystanie z czytelni muzycznej, uczestnictwo w konkursach plastycznych , udział w przedstawieniach proponowanych przez oddział dziecięcy;
  • Lubski Dom Kultury – udział w konkursach i przeglądach; współuczestnictwo w programach artystycznych organizowanych dla środowiska lokalnego;
  • Komisariat Policji – wycieczki, spotkania z policjantem w przedszkolu, realizowanie programu „ Bezpieczna droga”, „ Unikanie zagrożeń przez dzieci”;
  • Jednostka Gaśniczo- Ratownicza Straży Pożarnej – spotkania ze strażakami na terenie przedszkola i jednostki, próbne ewakuacje dzieci i personelu ;
  • Nadleśnictwo – spacery ścieżką edukacyjną w pobliskim parku;
  • Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – w okresie przedświątecznym zbiórka zabawek, słodyczy, książek dla dzieci z rodzin niżej uposażonych finansowo;
  • Dom Pomocy Społecznej – prezentacje programu z okazji Dnia Babci i Dziadka oraz Dnia Seniora;
INNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
  1. Przedszkole funkcjonuje cały rok , organ prowadzący określa zasady i tryb funkcjonowania przedszkola w okresie przerwy wakacyjnej.
  2. Pracujemy w godzinach od 6.oo do 16.oo w dni robocze od poniedziałku do piątku.
  3. Podstawa programowa realizowana jest w godzinach od 9.oo do 14.oo ( 5 godzin); bezpłatne nauczanie i wychowanie w przedszkolu to 6 godzin od 9.oo do 15.oo.
  4. W przedszkolu dzieci mogą korzystać z jednego posiłku ( obiad dwudaniowy), dwóch ( śniadanie , obiad lub obiad , podwieczorek), trzech ( śniadanie , obiad, podwieczorek).
  5. Zasady wnoszenia opłat za przedszkole ustala Rada Miejska w Lubsku.
  6. Opłaty za przedszkole obejmują opłatę za dodatkowe godziny opiekuńcze w wysokości 1,- zł za każdą godzinę oraz opłatę za wyżywienie dziecka, którą w całości ponoszą rodzice ( prawni opiekunowie) dziecka.
  7. Przedszkole przygotowane jest do przyjęcia 100 dzieci w wieku od 3 do 6 lat w czterech oddziałach wiekowych. Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece dwóch nauczycielek, które pracują zmianowo. Woźne oddziałowe współpracują z nauczycielkami między innymi w zakresie sprawowania opieki nad dziećmi, ponadto w grupie dzieci 3-letnich zatrudniona jest na stałe pomoc nauczycielki.
  8. Dyrektorem przedszkola wyłonionym w drodze konkursu jest Małgorzata Krzyszowska – nauczyciel dyplomowany.
  9. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie jego zadań statutowych dotyczących opieki, wychowania i kształcenia. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkoli.
  10. Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców ( prawnych opiekunów) dzieci uczęszczających do przedszkola.
 
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
 
  1. Wychowankami przedszkola są dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do placówki dziecko , które ukończyło 2,5 roku.
  3. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie w przedszkolu, albo w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej.
  4. Dziecko 4,5-letnie ma prawo do wychowania przedszkolnego, dziecko 3-letnie takie prawo uzyska od września 2017 roku.
  5. Wychowankowie przedszkola mają prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a ponadto swoje obowiązki określone w statucie przedszkola oraz programie wychowawczym.
 
RODZICE
 
W przedszkolu również rodzice mają swoje prawa i obowiązki określone w statucie przedszkola.
 
1. Rodzice mają prawo do:
  • zapoznania z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny oraz planami pracy poszczególnych oddziałów;
  • znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
  • uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
  • uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
  • uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać;
  • wyrażania i przekazywania nauczycielom i dyrektorowi wniosków i uwag z obserwacji pracy przedszkola;
  • wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoich przedstawicieli w radzie rodziców;
  • wyrażania opinii o planowanych innowacjach pedagogicznych w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz planowanych eksperymentach pedagogicznych poprzez swoich przedstawicieli w radzie rodziców;
  • wzbogacenia ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
  • udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo – dydaktycznych itp.
  • zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem , aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola;
  • wybierania swojej reprezentacji w formie rady rodziców;
  • indywidualnych konsultacji z nauczycielami poświęconych omówieniu problemów lub sukcesów związanych z jego dzieckiem lub problemów wychowawczych w grupie.
 
2. Do obowiązków rodziców należy:
  • znajomość i przestrzeganie ustaleń niniejszego statutu,
  • zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory, pomoce ustalone na pierwszym zebraniu organizacyjnym, rozpoczynającym rok szkolny przez nauczyciela prowadzącego oddział;
  • respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców podjętych w ramach ich kompetencji;
  • współpracowanie z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych rodziny i przedszkola;
  • wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dzieci;
  • przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej, w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych- jedzenie, higiena, toaleta;
  • odbieranie dziecka w zadeklarowanych godzinach oraz godzinach funkcjonowania przedszkola;
  • informowanie nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzeniu dziecka do przedszkola;
  • zapewnienie dziecku bezpiecznego powrotu do domu;
  • przyprowadzanie do przedszkola dziecka zdrowego bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
  • interesowanie się sukcesami i porażkami dziecka;
  • zgłaszanie nauczycielowi niedyspozycji ( fizycznych i psychicznych) dziecka i wszelkich niepokojących objawów w jego zachowaniu, mających wpływ na funkcjonowanie w grupie ( choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itp.);
  • uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
  • bezzwłoczne zgłaszanie nauczycielom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
  • śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń;
  • informowanie telefoniczne lub osobiste dyrektora przedszkola o stwierdzonej chorobie zakaźnej u dziecka;
  • dostarczanie do przedszkola informacji potwierdzonych przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu;
  • zapewnienie dziecku niezbędnego wyposażenia;
  • kontrolowanie , co dziecko zabiera do przedszkola celem uniknięcia wypadku.
 
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
 
  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym oraz pracownicy administracji i obsługi.
  2. Nauczyciele odpowiadają przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych wychowanków .
  3. Nauczyciele przedszkola prowadzą pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy, szanują godność dziecka i respektują jego prawa.
  4. Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
« powrót do poprzedniej strony