Ogólne informacje
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Ogólne informacje o przedszkolu
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-02-15 14:31:46 przez Anna Orzechowska
Akapit nr - brak tytułu
Przedszkole Nr 3 w Lubsku powołane zostało na podstawie orzeczenia organizacyjnego Nr 4/75. Pierwsza siedziba placówki znajdowała się przy ul. XX-Lecia 16a.
Od 1981 roku do chwili obecnej funkcjonuje w budynku przy ulicy Baśniowej 1.
Przedszkole działa w oparciu o statut zatwierdzony przez radę pedagogiczną oraz arkusz organizacji przedszkola zatwierdzany rokrocznie przez organ prowadzący.
Dochodami własnymi placówki są opłaty za dodatkowe godziny opiekuńcze oraz opłaty za wyżywienie dzieci.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego .
2. Celem wychowania przedszkolnego jest:
-
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
-
budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe;
-
kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
-
rozwijanie umiejętności społecznych dzieci , które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
-
stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
-
troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
-
budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
-
wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
-
kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
-
zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
-
przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.
3. Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach:
-
kształtowanie umiejętności społecznych dzieci : porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawach i sytuacjach zadaniowych;
-
kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku;
-
wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
-
wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
-
wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
-
wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych;
-
wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
-
wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
-
wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
-
wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
-
pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
-
wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
-
wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
-
kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
-
wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
-
przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
4. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym:
-
co najmniej jedną piątą czasu przeznaczyć należy na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
-
co najmniej jedną piątą czasu ( w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu) , dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku , w parku itp. ( organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze itd.);
-
najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
-
pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować ( w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
DODATKOWE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
Przedszkole Nr 3 w Lubsku jest jedną z czterech tego typu w mieście. Położone jest na pięknie usytuowanej i zagospodarowanej działce, w bezpiecznej i atrakcyjnej dla dzieci okolicy. W pobliżu znajduje się duże osiedle mieszkaniowe, rozległy park, hala sportowo- widowiskowa , stadiony sportowe, centrum miasta, gimnazjum i szkoła podstawowa , do której uczęszcza większość naszych absolwentów.
W przedszkolu szczególną uwagę zwraca się na rozwój zawodowy nauczycieli. Dokształcająca się i doskonaląca kadra pedagogiczna ma ogromny wpływ na proces zmian. Jej efektem są realizowane innowacje pedagogiczne oraz programy autorskie. Stosowane są również nowoczesne metody i formy wykorzystywane w pracy z dziećmi i współpracy z dorosłymi.
Należą do nich:
Metody wspomagające rozwój dziecka:
-
zabawy w kręgu , czyli stymulacja integracyjna;
-
metody rozwijające świadomość ciała Weroniki Sherborn’e;
-
zabawy paluszkowe, wierszyki- masażyki;
-
kinezjologia edukacyjna P. Dennisona ( gimnastyka mózgu);
-
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
Metody rozwijające aktywność dziecka:
-
pedagogika zabawy;
-
muzykoterapia;
-
metoda A. I M. Kniessów;
-
metoda K. Orffa;
-
zabawy grafomotoryczne;
-
drama;
-
zabawy rytmiczne
-
techniki plastyczne;
-
zabawy badawcze.
Alternatywne metody nauki czytania:
-
„Wprowadzenie dziecka w świat pisma „ – Ireny Majchrzak;
-
„ Naturalna Nauka Języka” – Elżbiety Czerwińskiej;
-
„ Wprowadzenie dziecka w świat liter i głosek” – Bronisława Rocławskiego
-
„ Metoda Dobrego Startu” – Marty Bogdanowicz.
Zaletą przedstawionych metod jest fakt, że nie ograniczają one wieku, w jakim dziecko może rozpocząć naukę czytania i z powodzeniem mogą być stosowane w pracy z dziećmi 3,4- letnimi.
Ważną rolę w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym odgrywają techniki i ćwiczenia relaksacyjne.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzina i przedszkole to dwa środowiska wychowawcze , które w sposób szczególny oddziałują na dziecko. Skuteczność tego oddziaływania uwarunkowana jest wzajemnym i ścisłym współdziałaniem i dostrzeżeniem w rodzicach przyjaciół i współpartnerów w wychowaniu dziecka.
Dobrze zorganizowana współpraca z rodzicami przynosi korzyści każdej placówce oświatowej. Udział rodziców w działalności przedszkola pozwala im zrozumieć zasady jego funkcjonowania, problemy, specyfikę. Rodzice nie postrzegają siebie, jak „ niechcianych petentów”, lecz jak cennych partnerów.
Tak traktowani rodzice mają przyjazny stosunek do przedszkola , czują się współodpowiedzialni za jego funkcjonowanie, nie żałują czasu i środków na polepszenie i uatrakcyjnienie jego działalności.
Nowoczesna placówka dostrzega również potrzebę uznania rodziców za równorzędnych partnerów w kierowaniu procesem wychowawczym. Stąd niezmiernie ważnym jest integrowanie z rodzicami zabiegów wychowawczych.
Wobec rodziców nasze przedszkole pełni rolę wspomagającą i integrującą zabiegi wychowawcze poprzez:
-
dostarczanie wiedzy pedagogicznej i uwrażliwianie na potrzeby i możliwości dziecka;
-
informowanie na bieżąco o jego postępach, wskazując osiągnięcia , powodzenia, podejmowane próby działania;
-
uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu i w domu.
Współpraca z rodzicami przybiera następujące formy:
-
rodzice mają do przedszkola wstęp w każdym momencie, gdy uznają to za stosowne;
-
bezpośrednie kontakty nauczycieli z rodzicami podczas przyprowadzania i odbioru dzieci;
-
współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
-
udzielanie informacji o postępach lub trudnościach dziecka, pomoc w rozwiązywaniu ewentualnych problemów wychowawczych, wspólne ustalanie sposobu postępowania;
-
udział rodziców w spotkaniach integracyjnych prowadzonych metodami aktywnymi według planów współpracy w każdym oddziale wiekowym;
-
pomoc rodziców w przygotowywaniu imprez, uroczystości przedszkolnych oraz wyjazdów okolicznościowych dzieci;
-
możliwość uzyskania indywidualnej porady lub spotkań o charakterze terapeutycznym w przypadku zgłoszenia takiej potrzeby przez rodziców;
-
uczestniczenie rodziców w zebraniach edukacyjno- warsztatowych, spotkaniach odbywających się z udziałem nauczycieli i specjalistów.
Przedszkole ma opracowane i z sukcesem wdrażane programy działalności wychowawczej w zakresie adaptacji dzieci do warunków przedszkolnych i szkolnych, dobrego zachowania się dzieci w przedszkolu oraz prorodzinny.
Etapy i formy współpracy między dorosłymi w przedszkolu:
-
badanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola;
-
ustalanie zasad kontaktu i współpracy;
-
rozmowy z rodzicami;
-
pedagogizacja rodziców;
-
codzienny kontakt z przedszkolem;
-
spotkania integracyjne prowadzone metodami aktywnymi;
-
zebrania organizacyjne;
-
kontakty i spotkania indywidualne;
-
dobrze funkcjonujący system wymiany informacji.
Przedszkole oprócz dobrze zorganizowanej współpracy z rodzicami posiada wiele placówek partnerskich w środowisku lokalnym.
Są to:
-
szkoły podstawowe 1,2,3, - prezentacje małych form scenicznych, uczestnictwo w pasowaniu uczniów klas I, cykl spotkań dzieci 6-letnich ze Szkołą Podstawową Nr 2;
-
gimnazja – współpraca w realizacji wspólnych projektów edukacyjnych;
-
szkoły średnie – współpraca w zakresie realizacji projektów zdrowotnych i edukacyjnych ;
-
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Lubsko – uczestnictwo dzieci w zajęciach bibliotecznych, korzystanie z czytelni muzycznej, uczestnictwo w konkursach plastycznych , udział w przedstawieniach proponowanych przez oddział dziecięcy;
-
Lubski Dom Kultury – udział w konkursach i przeglądach; współuczestnictwo w programach artystycznych organizowanych dla środowiska lokalnego;
-
Komisariat Policji – wycieczki, spotkania z policjantem w przedszkolu, realizowanie programu „ Bezpieczna droga”, „ Unikanie zagrożeń przez dzieci”;
-
Jednostka Gaśniczo- Ratownicza Straży Pożarnej – spotkania ze strażakami na terenie przedszkola i jednostki, próbne ewakuacje dzieci i personelu ;
-
Nadleśnictwo – spacery ścieżką edukacyjną w pobliskim parku;
-
Dom Pomocy Społecznej – prezentacje programu z okazji Dnia Babci i Dziadka oraz Dnia Seniora;
INNE INFORMACJE O PRZEDSZKOLU
-
Przedszkole funkcjonuje cały rok , organ prowadzący określa zasady i tryb funkcjonowania przedszkola w okresie przerwy wakacyjnej.
-
Pracujemy w godzinach od 6.oo do 16.oo w dni robocze od poniedziałku do piątku.
-
Podstawa programowa realizowana jest w godzinach od 9.oo do 14.oo ( 5 godzin); bezpłatne nauczanie i wychowanie w przedszkolu to 6 godzin od 9.oo do 15.oo.
-
W przedszkolu dzieci mogą korzystać z jednego posiłku ( obiad dwudaniowy), dwóch ( śniadanie , obiad lub obiad , podwieczorek), trzech ( śniadanie , obiad, podwieczorek).
-
Zasady wnoszenia opłat za przedszkole ustala Rada Miejska w Lubsku.
-
Opłaty za przedszkole obejmują opłatę za dodatkowe godziny opiekuńcze w wysokości 1,- zł za każdą godzinę oraz opłatę za wyżywienie dziecka, którą w całości ponoszą rodzice ( prawni opiekunowie) dziecka.
-
Przedszkole przygotowane jest do przyjęcia 100 dzieci w wieku od 3 do 6 lat w czterech oddziałach wiekowych. Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece dwóch nauczycielek, które pracują zmianowo. Woźne oddziałowe współpracują z nauczycielkami między innymi w zakresie sprawowania opieki nad dziećmi, ponadto w grupie dzieci 3-letnich zatrudniona jest na stałe pomoc nauczycielki.
-
Dyrektorem przedszkola wyłonionym w drodze konkursu jest Małgorzata Krzyszowska – nauczyciel dyplomowany.
-
Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie jego zadań statutowych dotyczących opieki, wychowania i kształcenia. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkoli.
-
Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców ( prawnych opiekunów) dzieci uczęszczających do przedszkola.
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
-
Wychowankami przedszkola są dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do placówki dziecko , które ukończyło 2,5 roku.
-
Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie w przedszkolu, albo w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej.
-
Dziecko 4,5-letnie ma prawo do wychowania przedszkolnego, dziecko 3-letnie takie prawo uzyska od września 2017 roku.
-
Wychowankowie przedszkola mają prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a ponadto swoje obowiązki określone w statucie przedszkola oraz programie wychowawczym.
RODZICE
W przedszkolu również rodzice mają swoje prawa i obowiązki określone w statucie przedszkola.
1. Rodzice mają prawo do:
-
zapoznania z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny oraz planami pracy poszczególnych oddziałów;
-
znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
-
uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
-
uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
-
uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb wspomagać;
-
wyrażania i przekazywania nauczycielom i dyrektorowi wniosków i uwag z obserwacji pracy przedszkola;
-
wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoich przedstawicieli w radzie rodziców;
-
wyrażania opinii o planowanych innowacjach pedagogicznych w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz planowanych eksperymentach pedagogicznych poprzez swoich przedstawicieli w radzie rodziców;
-
wzbogacenia ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
-
udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo – dydaktycznych itp.
-
zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem , aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola;
-
wybierania swojej reprezentacji w formie rady rodziców;
-
indywidualnych konsultacji z nauczycielami poświęconych omówieniu problemów lub sukcesów związanych z jego dzieckiem lub problemów wychowawczych w grupie.
2. Do obowiązków rodziców należy:
-
znajomość i przestrzeganie ustaleń niniejszego statutu,
-
zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory, pomoce ustalone na pierwszym zebraniu organizacyjnym, rozpoczynającym rok szkolny przez nauczyciela prowadzącego oddział;
-
respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców podjętych w ramach ich kompetencji;
-
współpracowanie z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych rodziny i przedszkola;
-
wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dzieci;
-
przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej, w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych- jedzenie, higiena, toaleta;
-
odbieranie dziecka w zadeklarowanych godzinach oraz godzinach funkcjonowania przedszkola;
-
informowanie nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzeniu dziecka do przedszkola;
-
zapewnienie dziecku bezpiecznego powrotu do domu;
-
przyprowadzanie do przedszkola dziecka zdrowego bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
-
interesowanie się sukcesami i porażkami dziecka;
-
zgłaszanie nauczycielowi niedyspozycji ( fizycznych i psychicznych) dziecka i wszelkich niepokojących objawów w jego zachowaniu, mających wpływ na funkcjonowanie w grupie ( choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itp.);
-
uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
-
bezzwłoczne zgłaszanie nauczycielom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
-
śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń;
-
informowanie telefoniczne lub osobiste dyrektora przedszkola o stwierdzonej chorobie zakaźnej u dziecka;
-
dostarczanie do przedszkola informacji potwierdzonych przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu;
-
zapewnienie dziecku niezbędnego wyposażenia;
-
kontrolowanie , co dziecko zabiera do przedszkola celem uniknięcia wypadku.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
-
W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym oraz pracownicy administracji i obsługi.
-
Nauczyciele odpowiadają przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych wychowanków .
-
Nauczyciele przedszkola prowadzą pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy, szanują godność dziecka i respektują jego prawa.
-
Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.